شمیم دل

شمیم دل

مطالب اجتماعی ، سیاسی ، نظامی
شمیم دل

شمیم دل

مطالب اجتماعی ، سیاسی ، نظامی

نیروهای مسلح ماموریت دفاعی خود را چه در داخل و چه فراتر از مرزها با تمام توان دنبال می‌کنند

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: امنیت کشور در سایه نیروهای مسلح، یکی از نعمت‌های بزرگ نظام ماست.
نیروهای مسلح ماموریت دفاعی خود را چه در داخل و چه فراتر از مرزها با تمام توان دنبال می‌کنندبه گزارش حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در مراسم جشنواره مالک اشتر که به مناسبت تقدیر و معرفی فرماندهان برتر نیروهای مسلح برگزار شد، اظهار داشت: امنیت کشور در سایه نیروهای مسلح امروز یکی از نعمت‌های بزرگ نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.
وی افزود: سالروز عملیات ثامن‌الائمه و یاد شهدای این عملیات بزرگ و روز فرماندهان که در تقویم به مناسبت شهادت سرداران اسلام فلاحی، فکوری، نامجو، کلاهدوز و جهان آرا که در سال 60 در سانحه هوایی به فیض شهادت نائل آمدند، نامگذاری شد و همواره نام‌شان در تاریخ این ملت ماندگار خواهد بود و همچنین نقش شهیدان بزرگ مدافع حرم که سال‌ها و دهه‌ها بعد از دفاع مقدس همچون همان دوران دفاع مقدس سر از پا نشناختند و نمی‌شناسند و به جبهه‌های جدید دفاع از حریم حرم ائمه علیه‌السلام برای پایداری و مقامت در برابر استکبار جهانی و صهیونیست‌ها می‌شتابند و از هیچ تلاشی تا بذل جان فروگذاری نمی‌کنند، در یادها خواهد ماند.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به تحولات منطقه گفت: با نگاهی به تحولات منطقه که اتفاق افتاده به راحتی می‌توانیم به نقش نیروهای مسلح در امنیت کشور پی ببریم.
وی تصریح کرد: علت ناکامی و شکست ارتش عراق در برابر جمعیت اندک تروریست‌های داعش در سقوط شهر موصل، غافلگیر شدن ارتش عراق در برابر این تهاجم بود و این در شرایطی بود که ارتش عراق به تجهیزات روز آمریکایی مجهز و سازماندهی و آموزش لازم را دیده بودند.
باقری خاطرنشان کرد: همچنین اتفاقاتی که در کشور سوریه افتاد و تروریست‌های داعش توانستند وارد خاک سوریه شوند در این راستا بود، اما بحمدالله با فراز و نشیب‌هایی بزرگ که در سال 94 داشتیم افتخار داریم در کنار نیروهای مسلحی قرار گرفته‌ایم که مأموریت‌های دفاع و امنیت کشور اسلامی‌مان را چه در داخل و چه در مرزها و چه در فراتر از مرزها با تمام توان دنبال کرده‌اند.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: اگر مأموریت‌هایی که نیروهای مسلح با موفقیت در سال 94 اجرا کردند را حتی بخواهیم بشماریم فهرست طولانی را خواهیم داشت اما حاصل این تلاش‌ها به لطف پروردگار همین امنیت و آرامشی است که الان در کشور وجود دارد.
باقری اظهار داشت: ما در بحرانی‌ترین منطقه جهان و در معرض شدیدترین و متنوع‌ترین تهدیدات چه از جانب آمریکای جنایتکار و صهیونیست و متحدین مرتجع منطقه‌ای آنها و چه از جانب تروریست‌های تکفیری و چه از جانب آسیب‌های اجتماعی و مشکلات داخلی برای مأموریت نیروی انتظامی و دیگر نیروهای مسلح وجود داشت قرار داریم و بحمدالله نیروهای مسلح توانسته‌اند سربلند با این تهدیدات مقابله کنند و مأموریت‌هایشان را به نحو احسن انجام دهند.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پایان گفت: همچنین در استفاده از فرصت‌ها در داخل و خارج از کشور وضعیت خوبی داشتیم و موفقیت به دست آمده است اما هیچگاه نبایستی به وضعیت موجود راضی باشیم و حتما بر اساس تلاش جهادی و استعانت از پروردگار خواهیم توانست که سال به سال در جایگاه بهتری در اجرای مأموریت‌هایمان قرار داشته و پیروز و سربلند باشیم.

آنچه تاکنون در مورد FATF انجام شده، مطابق قانون بوده است

آنچه تاکنون در مورد FATF انجام شده، مطابق قانون بوده است/در این موضوع، مباحث سیاسی بر جو کارشناسی سایه افکنده استمعاون حقوقی رییس جمهور گفت: نگرانی ها در موضوع FATF از بابت خود تحریمی موضوعیت ندارد.
به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت الاسلاموالمسلیمن مجید انصاری معاون حقوقی رییس جمهور در حاشیه مراسم بازدید از نمایشگاه صنعت آب و فاضلاب در جمع خبرنگاران، با تاکید بر اینکه آنچه در مورد FATF انجام شد، مُر قانون است گفت: در موضوع FATF هر جا که نیاز به مصوبه مجلس باشد، قبل از هر گونه اقدام، از مجلس درخواست مجوز خواهیم کرد.
انصاری اظهار داشت: در FATF آنچه تا کنون انجام شده، مطابق قانون و بر اساس اختیارات دولت بوده است و دولت توجه کافی به منافع ملی را دارد.
وی با بیان اینکه نگرانی ها در موضوع FATF از بابت خود تحریمی موضوعیت ندارد، با اشاره به توضیحات کامل  طیب نیا در مورد FATF ، تصریح کرد: FATF مبتنی بر قانونی که مجلس قبلا تصویب کرده و درخواست دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی انجام شده و در جهت اجرای قانون است.
معاون حقوقی رییس جمهور با تاکید بر اینکه در دولت تدبیر و امید به هیچ وجه بی توجهی به قانون و نقش مجلس نبوده و نخواهد بود،گفت: متاسفانه در موضوع FATF مباحث سیاسی بر جو کارشناسی سایه انداخته است.
وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره از قربانیان تروریسم بوده است،افزود: متاسفانه با نگاه سیاسی و تبلیغات نادرست  جمهوری اسلامی ایران را متهم به پولشویی می‌کنند و به دلیل سیاسی کردن موضوع FATF ایران رامتهم می‌کنند که نمی‌خواهد به موضوع مبارزه با پولشویی بپردازد.
انصاری با بیان اینکه FATF اقدامی در جهت دفاع از حیثیت ملی بوده است، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران هزینه های زیادی در مبازه با پولشویی در دو حوزه مبازره با مواد مخدر و تروریسم داده است و خون‌های زیادی در این مسیر ریخته شده است.
معاون حقوقی رییس جمهور تصریح کرد: منتقدان FATF باید توجه بیشتری به منافع ملی داشته باشند و آثار سوء این نوع تبلیغات را در نظر داشته باشند .
انصاری خاطر نشان کرد: به نمایندگان مجلس اطمینان می‌دهم این دولت هیچ امری که خلاف قانون باشد مرتکب نخواهد شد و اگر هر جا نیاز به مجوز مجلس باشد، مراجعه خواهیم کرد.

اختلاف بین برادران مؤمن هیچ به مصلحت نیست

رهبر معظم انقلاب فرمودند: یک نفری، یک آقایی آمده پیش من، من هم به ملاحظه‌ی صلاح حال خود آن شخص و صلاح حال کشور به ایشان گفتم که شما در فلان قضیه شرکت نکنید. نگفتیم هم شرکت نکنید، گفتیم صلاح نمی‌دانیم ما شما شرکت کنید. این را گفتیم. خب یک چیز عادی است.
اختلاف بین برادران مؤمن هیچ به مصلحت نیست/ به یکی از آقایان توصیه کردیم به صلاح نیست در فلان قضیه شرکت کنید+صوتبه گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای؛ متن بیانات مقام معظم رهبری در ابتدای درس خارج فقه منتشر شد که به شرح ذیل است:
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
الحمدلله رب العالمین والصلوة و السلام علی سیدنا محمد و آله الطاهرین
سیما بقیة الله فی الأرضین
دنباله‌ی حدیث قبل از جناب ابی‌حمزه‌ی ثمالی از حضرت سجاد (سلام الله علیه) که فقراتی از این حدیث را در روزهای قبل خواندیم. «إن زکی خاف ما یقولون»
حالا قبل از آنی که این فقره را عرض بکنم؛ این تذکر را، توجه را بدهم که از مطلبی که ما دیروز در ذیل این فقره‌ی قبلی گفتیم مثل اینکه سوءبرداشت شده، بعضی‌ها سوءتلقی کردند. خب حالا سوءبرداشت فی‌نفسه چیز مشکلی نیست. لکن وقتی که این منتهی بشود به بگو و مگو و بخصوص در این فضای مجازی و این یک چیزی بگوید، آن یک چیزی بگوید، مایه‌ی کدورت و دل‌چرکینیِ برادران مؤمن از یکدیگر بشود آنوقت این چیز بدی است. بنده‌ی حقیر که این همه اصرار دارم بر وحدتِ قلوب و حرکت در مسیر واحد و اتحاد نیروهای کشور، بخصوص نیروهای مؤمن و انقلابی، خدای نکرده یک چیزی آدم بگوید که مایه‌ی اختلاف بین نیروها بشود این را به خدا پناه می‌بریم. نباید این چیزها را مایه‌ی اختلاف قرار داد.
خب بله، یک نفری، یک آقایی آمده پیش من، من هم به ملاحظه‌ی صلاح حال خود آن شخص و صلاح حال کشور به ایشان گفتم که شما در فلان قضیه شرکت نکنید. نگفتیم هم شرکت نکنید، گفتیم صلاح نمی‌دانیم ما شما شرکت کنید. این را گفتیم. خب یک چیز عادی است. انسان بایستی آن چیزی را که می‌بیند و می‌فهمد و فکر می‌کند که به نفع برادر مؤمن‌اش است باید به او بگوید دیگر. ما هم اوضاع کشور را خب، غالباً بیشتر از اغلب افراد آشنا هستیم. آدم‌ها هم، بخصوص آدم‌هایی که صدها جلسه با ما نشستند و برخاستند بیشتر و بهتر از دیگران می‌شناسیم. با ملاحظه‌ی حال مخاطب و اوضاع کشور به یک آقایی انسان توصیه می‌کند که آقا شما اگر توی این مقوله وارد شدید این دو قطبی در کشور ایجاد می‌شود. دو قطبی در کشور مضرّ است به حال کشور. من صلاح نمی‌دانم شما وارد بشوید. بله، این چیز خیلی مهمی که نیست. این یک چیز خیلی طبیعی است، خیلی ساده است. بله، ما این توصیه را به یکی از آقایان، به یکی از برادران کردیم. خب حالا این مایه‌ی اختلاف بشود بین برادران مؤمن، یکی بگوید فلانی گفته، یکی بگوید نگفته، یکی بگوید چرا پشت بلندگو نگفته؟ خب حالا این هم پشت بلندگو. [۱]
دشمنان هم که گوش خواباندند استفاده کنند. ببینید، حواستان جمع باشد. خب به رادیوی «فردا» یا رادیو‌ی «بی‌بی‌سی» چه ارتباطی دارد این قضیه؟ می‌پردازند، بحث می‌کنند، تحلیل می‌کنند، علت چیه، چرا گفتند، این چیست معنایش؟ این معنایش این است که دشمن می‌خواهد استفاده کند. ما چه کار باید بکنیم؟ ما باید نقطه‌ی مقابل دشمن حرکت بکنیم.
یعنی مطلب خیلی عادی است، همین‌طور که بنده عرض کردم. خب شما برادر مؤمن من هستی. یک چیز را مصلحت شما می‌دانم، می‌گویم به شما. این اشکالی که ندارد ظاهراً. چیز خوبی است. لازم هم هست شرعاً. لازم هم هست خیرخواهی. «النّصیحة لِلمُؤمنین» یا «لِلإخوةِ المُؤمنین» یا «لأئمة المؤمنین» در همه‌ی صور. این یک چیزی خوبی است دیگر. انسان باید نصحیت کند. نصیحت یعنی خیرخواهی. نصحیت یعنی خیرخواهی. من به جنابعالی که مثلاً آقای آشیخ عبدالعالی اسمتان است من باب مثال علاقه‌مندم. می‌دانم شما اگر وارد این مقوله شدی به ضررت است. به ضرر کشور هم هست. به شما می‌گویم وارد نشو. نمی‌گویم هم وارد نشو. امر و نهی نیست. حالا بعضی گفتند آقا دستور دادند، امر کردند، نه، گفتیم صلاح نمی‌دانیم. من صلاح نمی‌دانم. این چیز خوبی است. این چیز بدی نیست.
اینی هم که حالا بگویند که فلانی [رهبری] تحت تأثیر زید و عمرو و بکر و ...، نه این حرف‌ها، این حرف‌ها چیه؟ بنده از زید و عمرو و بکر و اینها هم بیشتر اطلاع دارم، هم انگیزه بیشتر دارم. آنچه که واقعاً  مصلحت باشد، آنچه که مصلحت بدانم بینی و بین‌الله، ما باید به خدا جواب بدهیم. یکی از دعاهایی که دائماً باید امثال بنده، شما بکنیم این است، «وَاسْتَعمِلْنی لِما تَسْألُنی غَداً عَنه» فردا از ما سؤال می‌کنند. چرا فلان چیز را گفتید، چرا نگفتید. از نگفتید هم سؤال می‌کنند. فقط از گفتید نیست. چرا فلان کار را کردید، چرا نکردید. از نکردید هم سؤال می‌کنند. بنابراین نه، ما این فقره‌ای که دیروز معنا کردیم ناظر به این قضیه اصلاً نبود. داشتیم حدیث را معنا می‌کردیم مثل اینکه امروز هم حدیث را معنا می‌کنیم. آن قضیه هم همینطور است که عرض کردیم. بین برادران مؤمن اختلاف سر این چیزها هیچ مصلحت نیست. شما یک چیزی بگویید، آن یک چیزی بگوید. آن یک چیزی بگوید. یک نفر سومی هم منتظر باشد، به مجردی که شما با هم دعوا کردید، او بیاید از میانه سود خودش را ببرد؛ بردارد ببرد. اینها را باید مراقب بود. امروز کشور به اتحاد نیروها احتیاج دارد. بخصوص نیروهای مؤمن. نیروهای پای کار. سعی کنند از این چیزها اختلاف بوجود نیاورند.

[۱] خنده‌ی معظم له و حضار



روزمباهله

روز مباهله

معنای لغوی و اصطلاحی مباهله

مباهله در اصل از «بَهل» به معنی رها کردن و برداشتن قید و بند از چیزی است. اما مباهله به معنای لعنت کردن یکدیگر و نفرین کردن است. کیفیت مباهله به این گونه است که افرادی که درباره مسئله مذهبی مهمی گفتگو دارند در یک جا جمع شوند و به درگاه خدا تضرّع کنند و از او بخواهند که دروغ گو را رسوا سازد و مجازات کند.

شرح مختصر واقعه مباهله

مباهله پیامبر با مسیحیان نجران، در روز بیست وچهارم ذی الحجّه سال دهم هجری اتفاق افتاد. پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم طی نامه ای ساکنان مسیحی نجران را به آیین اسلام دعوت کرد. مردم نجران که حاضر به پذیرفتن اسلام نبودند نمایندگان خود را به مدینه فرستادند و پیامبر آنان را به امر خدا به مباهله دعوت کرد. وقتی هیئت نمایندگان نجران، وارستگی پیامبر را مشاهده کردند، از مباهله خودداری کردند. ایشان خواستند تا پیامبر اجازه دهد تحت حکومت اسلامی در آیین خود باقی بمانند.

موقعیت جغرافیایی

بخش با صفای نجران، با هفتاد دهکده تابع خود، در نقطه مرزی حجاز و یمن قرار گرفته است. در آغاز طلوع اسلام این نقطه، تنها نقطه مسیحی نشین حجاز بود که مردم آن به عللی از بت پرستی دست کشیده و به آیین مسیح علیه السلام گرویده بودند.

دعوت به اسلام

پیامبر اکرم، حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم برای گزاردن رسالت خویش و ابلاغ پیام الهی، به بسیاری از ممالک و کشورها نامه نوشت یا نماینده فرستاد تا ندای حق پرستی و یکتاپرستی را به گوش جهانیان برساند. هم چنین نامه ای به اسقف نجران، «ابوحارثه»، نوشت و طی آن نامه ساکنان نجران را به آیین اسلام دعوت فرمود.

نامه حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم به اسقف نجران

مشروح نامه پیامبر به اسقف نجران چنین بود: «به نام خدای ابراهیم و اسحاق و یعقوب. [این نامه ایست] از محمد، پیامبر خدا، به اسقف نجران. خدای ابراهیم و اسحاق و یعقوب را ستایش می کنم و شما را از پرستش بندگان به پرستش خدا فرا می خوانم. شما را دعوت می کنم که از ولایت بندگان خدا خارج شوید و در ولایت خداوند درآیید و اگر دعوت مرا نپذیرفتید باید به حکومت اسلامی مالیات (جزیه) بپردازید [تا در برابر این مبلغ، از جان و مال شما دفاع کند] و در غیر این صورت به شما اعلام خطر می شود».

عکس العمل نجرانی ها

نمایندگان پیامبر که حامل نامه دعوت به اسلام از جانب پیامبر بودند، وارد نجران شدند و نامه را به اسقف نجران دادند. او نیز شورایی تشکیل داد و با آنان به مشورت پرداخت. یکی از آنان که به عقل و درایت مشهور بود گفت: «ما بارها از پیشوایان خود شنیده ایم که روزی منصب نبوت از نسل اسحاق به فرزندان اسماعیل انتقال خواهد یافت و هیچ بعید نیست که محمد ـ که از اولاد اسماعیل است ـ همان پیامبر موعود باشد». بنابراین شورا نظر داد که گروهی به عنوان هیئت نمایندگان نجران به مدینه بروند تا از نزدیک با محمد صلی الله علیه و آله وسلم تماس گرفته، دلایل نبوت او را بررسی کنند.

گفتگوی پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم با هیئت نجرانی

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم در مذاکره ای که با هیئت نجرانی در مدینه به انجام رسانید آنان را به پرستش خدای واحد دعوت کرد. امّا آنان بر ادعای خود اصرار داشتند و دلیل الوهیت مسیح را، تولد عیسی علیه السلام بدون واسطه پدر می دانستند. در این هنگام فرشته وحی نازل شد و این سخن خدا را بر قلب پیامبر جاری ساخت: «به درستی که مَثَل عیسی نزد خداوند مانند آدم است که خدا او را از خاک آفرید». در این آیه، خداوند، با بیان شباهت تولد حضرت عیسی علیه السلام و حضرت آدم علیه السلام ، یادآوری می کند که آدم را با قدرت بی پایان خود، بدون این که دارای پدر و مادری باشد، از خاک آفرید و اگر نداشتن پدر گواه این باشد که مسیح فرزند خداست، پس حضرت آدم برای این منصب شایسته تر است؛ زیرا او نه پدر داشت و نه مادر. اما با وجود گفتن این دلیل، آنان قانع نشدند و خداوند به پیامبر خود، دستور مباهله داد تا حقیقت آشکار و دروغ گو رسوا شود.

مباهله، آخرین حربه

خداوند پیش از نازل کردن آیه مباهله، در آیاتی چند به چگونگی تولد عیسی علیه السلام می پردازد و مسیحیان را با منطق عقل و استدلال روبرو می کند و از آنان می خواهد که عاقلانه به موضوع بنگرند. بنابراین پیامبر، در ابتدا سعی کرد با دلایل روشن و قاطع آنان را آگاه کند، اما چون استدلال موجب تنبّه آنان نشد و با لجاجت و ستیز آنان مواجه گشت، به امر الهی به مباهله پرداخت. خداوند در آیه 61 سوره آل عمران می فرماید: «هرگاه بعد از دانشی که به تو رسیده، کسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آنها بگو بیایید فرزندانمان و فرزندانتان و زنانمان و زنانتان، و ما خویشان نزدیک و شما خویشان نزدیک خود را فرا خوانیم؛ سپس مباهله کنیم و لعنت خدا را بر دروغ گویان قرار دهیم».

دیدگاه بزرگان نجران درباره مباهله

در روایات اسلامی آمده است که چون موضوع مباهله مطرح شد، نمایندگان مسیحی نجران از پیامبر مهلت خواستند تا در این کار بیندیشند و با بزرگان خود به شور بپردازند. نتیجه مشاوره آنان که از ملاحظه ای روان شناسانه سرچشمه می گرفت این بود که به افراد خود دستور دادند اگر مشاهده کردید محمد با سر و صدا و جمعیت و جار و جنجال به مباهله آمد با او مباهله کنید و نترسید؛ زیرا در آن صورت حقیقتی در کار او نیست که متوسل به جاروجنجال شده است و اگر با نفرات بسیار محدودی از نزدیکان و فرزندان خردسالش به میعادگاه آمد، بدانید که او پیامبر خداست و از مباهله با او بپرهیزید که خطرناک است.

در میعادگاه چه گذشت؟

طبق توافق قبلی، پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم و نمایندگان نجران برای مباهله به محل قرار رفتند. ناگاه نمایندگان نجران دیدند که پیامبر فرزندش حسین علیه السلام را در آغوش دارد، دست حسن علیه السلام را در دست گرفته و علی و زهرا علیهماالسلام همراه اویند و به آنها سفارش می کند هرگاه من دعا کردم شما آمین بگویید. مسیحیان، هنگامی که این صحنه را مشاهد کردند، سخت به وحشت افتادند و از این که پیامبر، عزیزترین و نزدیک ترین کسانِ خود را به میدان مباهله آورده بود، دریافتند که او نسبت به ادعای خود ایمان راسخ دارد؛ زیرا در غیر این صورت، عزیزان خود را در معرض خطر آسمانی و الهی قرار نمی داد. بنابراین از اقدام به مباهله خودداری کردند و حاضر به مصالحه شدند.

سخنان ابوحارثه درباره مصالحه

هنگامی که هیئت نجرانی پیامبر را در اجرای مباهله مصمّم دیدند، سخت به وحشت افتادند. ابوحارثه که بزرگ ترین و داناترین آنان و اسقف اعظم نجران بود گفت: «اگر محمد بر حق نمی بود چنین بر مباهله جرئت نمی کرد. اگر با ما مباهله کند، پیش از آن که سال بر ما بگذرد یک نصرانی بر روی زمین باقی نخواهد ماند». و به روایت دیگر گفت: «من چهره هایی را می بینم که اگر از خدا درخواست کنند که کوه ها را از جای خود بکند، هر آینه خواهد کَند. پس مباهله نکنید که در آن صورت هلاک می شوید و یک نصرانی بر روی زمین نخواهد ماند».

سرانجام مباهله

ابوحارثه، بزرگ گروه، به خدمت حضرت آمد و گفت: «ای ابوالقاسم، از مباهله با ما درگذر و با ما مصالحه کن بر چیزی که قدرت بر ادای آن داشته باشیم». پس حضرت با ایشان مصالحه نمود که هرسال دوهزار حُلّه بدهند که قیمت هر حلّه چهل درهم باشد و بر آنان که اگر جنگی روی دهد، سی زره و سی نیزه و سی اسب به عاریه بدهند.

مباهله، اثبات صدق دعوت پیامبر

مباهله پیامبر با نصرانیان نجران، از دو جنبه نشان درستی و صداقت اوست. اوّلاً، محض پیشنهاد مباهله از جانب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم خود گواه این مدعاست؛ زیرا تا کسی به صداقت و حقانیّت خود ایمان راسخ نداشته باشد پا در این ره نمی نهد. نتیجه مباهله، بسیار سخت و هولناک است و چه بسا به از بین رفتن و نابودی دروغ گو بینجامد. از طرف دیگر، پیامبر کسانی را با خود به میدان مباهله آورد که عزیزترین افراد و جگرگوشه های او بودند. این خود، نشان عمق ایمان و اعتقاد پیامبر به درستی دعوتش می باشد که با جرأت تمام، نه تنها خود، بلکه خانواده اش را در معرض خطر قرار می دهد.

مباهله، سند عظمت اهل بیت

مفسران و محدثان شیعه و اهل تسنّن تصریح کرده اند که آیه مباهله در حق اهل بیت پیامبر نازل شده است و پیامبر تنها کسانی را که همراه خود به میعادگاه برد فرزندانش حسن و حسین و دخترش فاطمه و دامادش علی علیهم السلام بودند. بنابراین منظور از «اَبْنائَنا» در آیه منحصرا حسن و حسین علیهماالسلام هستند، همان طور که منظور از «نِساءَنا» فاطمه علیهاالسلام و منظور از «اَنْفُسَنا» تنها علی علیه السلام بوده است. این آیه هم چنین به این نکته لطیف اشاره دارد که علی علیه السلام در منزلت جان و نفس پیامبر است.

دو روایت در شأن اهل بیت

در کتاب عیون اخبار الرّضا درباره مجلس بحثی که مأمون در دربار خود تشکیل داده بود، چنین آمده است: امام علی بن موسی الرضا علیه السلام فرمودند: «خداوند پاکان بندگان خود را در آیه مباهله مشخص ساخته است و به دنبال نزول این آیه، پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم ، علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام را با خود به مباهله برد. این مزیّتی است که هیچ کس در آن بر اهل بیت پیشی نگرفته و فضیلتی است که هیچ انسانی به آن نرسیده و شرفی است که قبل از آن، هیچ کس از آن برخوردار نبوده است».

در کتاب غایة المرام به نقل از صحیح مسلم آمده است: روزی معاویه به سعد بن ابی وقاص گفت: چرا ابوتراب را دشنام نمی گویی؟ گفت: از آن وقت که به یاد سه چیز افتادم که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم درباره علی فرمود، از این کار صرف نظر کردم. یکی آن بود که وقتی آیه مباهله نازل شد پیغمبر تنها از فاطمه و حسن و حسین و علی دعوت کرد و سپس فرمود: «اللهم هؤلاء اهلی؛ خدایا، اینها خاصّان منند»...

نزول آیه تطهیر در روز مباهله

روزی که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله وسلم قصد مباهله کرد، قبل از آن عبا بر دوش مبارک انداخت و حضرت امیرالمؤمنین و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام را در زیر عبای مبارک جمع کرد و گفت: «پروردگارا، هر پیغمبری را اهل بیتی بوده است که مخصوص ترینِ خلق به او بوده اند. خداوندا، اینها اهل بیت منند. پس شک و گناه را از ایشان برطرف کن و ایشان را پاکِ پاک کن.» در این هنگام جبرئیل نازل شد و آیه تطهیر را در شأن ایشان فرود آورد: «همانا خداوند اراده فرمود از شما اهل بیت پلیدی را برطرف فرماید و شما را پاکِ پاک کند.

اعمال روز مباهله

روز بیست و چهارم ذی الحجّه، روز مباهله پیامبر با مسیحیان نجران است که در نزد مسلمانان، اهمیت خاصّی دارد؛ چرا که گواه حقانیت و درستی دعوت پیامبر و عظمت شأن اهل بیت مکرّم اوست. در کتاب شریف مفاتیح الجنان، اعمال مخصوصی بدین شرح برای این روز ذکر شده است:

اول: غسل، که نشان پالایش ظاهر از هر آلودگی و آمادگی برای آرایش جان و صفای باطن است؛

دوم: روزه، که سبب شادابی درون است؛

سوم: دو رکعت نماز؛

چهارم: دعای مخصوص این روز که به دعای مباهله معروف است و شبیه دعای سحر ماه رمضان می باشد.

هم چنین در این روز خواندن زیارت امیرالمؤمنین به ویژه زیارت جامعه روایت شده است. احسان به فقرا و محرومان به تأسّی از مولی الموحدین علی علیه السلام که در رکوع نمازش به نیازمند احسان فرمود، سفارش شده است.

بخش هایی از دعای روز مباهله

خداوندا، بر محمد و آل محمد درود فرست و به من شادی و خرّمی، استقامت و گشایش، عافیت و سلامت و کرامت، روزی پاک و فراوان، و هر نعمت و وسعت که نازل شده یا از آسمان به زمین نازل می شود، قسمت کن.

خداوندا، اگر گناهان چهره مرا نزد تو فرسوده اند و میان من و تو حایل شده اند و حالم را نزد تو دگرگون کرده اند، از تو درخواست می کنم به نور آبرویت که خاموش نشود و به آبروی حبیبت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم و به آبروی وصیّت علّی مرتضی علیه السلام و به حق اولیائت که آنها را برگزیدی که بر محمد و آل محمد درود بفرستی و هر گناه که کرده ام بیامرزی و مرا در باقی مانده عمرم حفاظت کنی.

خداوندا، من مطیع توام، پس از من خشنود باش. عملم را ختم به خیر کن و ثواب آن را برایم در بهشت مقرّر دار و آنچه خود سزاوار آنی برای من انجام ده، ای سزاوار تقوا و آمرزش. رحمت فرست بر محمد و آل محمد و به رحمت خود به من رحم کن، ای مهربان ترینِ مهربانان.

انهدام پایگاه‌های نظامی آمریکا در"خلیج فارس" با موشک بالستیک "ذوالفقار

"ذوالفقار" یکی از دقیق‌ترین موشک‌های ساخت ایران است که از این پس به جمع موشک‌های بالستیک ایران اضافه شده است.
به گزارش  خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رژه یک موشک بالستیک در روز 31 شهریور همه نگاه ها را به "بندر عباس" معطوف کرد؛ جایی که محل حضور نیروهای  ارتش و سپاه برای نشان دادن اقتدارخود در آب های نیلگون خلیج فارس بود.
در مانور قدرت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که اخیرا در "بندر عباس" صورت گرفت موشک بالستیک "ذوالفقار"  از مقابل جایگاه رژه رفت و به عنوان یک خبر در همه خبرگزاری های داخلی و خارجی بازتاب داشت.
انهدام پایگاه‌های نظامی آمریکا در
**مشخصات موشک بالستیک "ذوالفقار"
"ذوالفقار" یکی از دقیق‌ترین موشک‌های ساخت ایران است که از این پس به جمع موشک‌های بالستیک ایران اضافه شده است. موشک "ذوالفقار"، سر جنگی بارانی دارد و می‌تواند پایگاه های نظامی، باندهای فرودگاهی و . . . را با دقت بالا هدف قرار دهد

انهدام پایگاه‌های نظامی آمریکا در
این موشک با بردی در حدود 700 کیلومتر دارد و نوع پیشرفته موشک نقطه زن "فاتح -110" محسوب می‌شود. 
سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه اعلام کرده که برد این موشک بالستیک، 750 کیلومتر بوده و از سوخت جامد بهره می‌برد. به گفته‌ فرمانده نیروی هوافضای سپاه، موشک ذوالفقار، "نقطه‌زن" و خطای آن به نظر کمتر از 10 متر است.
وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز اخیرا برای اولین بار تصاویری از شلیک و تست میدانی موشک جدید مایل پرتاب خود با نام "ذوالفقار" را منتشر کرد.
انهدام پایگاه‌های نظامی آمریکا در

انهدام پایگاه‌های نظامی آمریکا در

ادامه مطلب ...

اصولگرایی که روحانیت را قبول ندارد، اصولگرا نیست

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی گفت: ما معتقدیم در هر دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر اصولگرایان هیچ راهی جز ائتلاف پیش پای خود ندارند.
اصولگرایی که روحانیت را قبول ندارد، اصولگرا نیست/اصولگرایان راهی جز ائتلاف در انتخابات سال آینده ندارند
به گزارش حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدنبی حبیبی دبیر کل حزب موتلفه اسلامی عصر امروز چهار مهر ماه به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس در جمع اعضا و هواداران استان تهران این تشکل با اشاره به راهبرد سیاست اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر اظهار داشت: ما معتقدیم در هر دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر اصولگرایان هیچ راهی جز ائتلاف پیش پای خود ندارند چرا که تجربه‌های گوناگون مخصوصا انتخابات 92 نشان داد چنانچه با تفرق وارد میدان شویم، نباید هیچ امیدی به پیروزی داشته باشیم.
  ادامه مطلب ...

خط تولید موشک ذوالفقار با حضور وزیر دفاع افتتاح می‌شود

خط تولید موشک ذوالفقار افتتاح می‌شود

به گزارش حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، خط تولید موشک ذوالفقار که توسط محققان و متخصصان وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است، در هفته دفاع مقدس و با حضور سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع به طور رسمی افتتاح می‌شود.
 
گفتنی است؛ «موشک ذوالفقار» نخستین موشک سوخت جامد با برد 700 کیلومتر است که قادر است اهداف مورد نظر را به صورت نقطه ای منهدم نماید.
 
شایان ذکر است؛ موشک ذوالفقار در رژه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که به مناسبت 31 شهریور سالروز آغاز هفته دفاع مقدس در بندر عباس برگزار گردید رونمایی شد.

جنگنده‌های ارتش اسرائیل از کدام پایگاه‌های نظامی "تیک‌ آف" می‌کنند

نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی چندین پایگاه نظامی در مناطق مختلف سرزمین‌های اشغالی دارد.
به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نیروی هوایی رژیم صهیونیستی چند پایگاه هوایی در شمال، جنوب و مرکز سرزمین‌های اشغالی دارد.
"تل‌نوف"، "سدوت میخا"، "رامون" ، "رمت دیوید"، "پالماخیم"، "عوفدا"، "نواتیم"، "لود"، "حاتزور" و "حتزاریم" از جمله پایگاه‌های هوایی ارتش رژیم صهیونیستی است.
جنگنده‌های ارتش اسرائیل از کدام پایگاه‌های نظامی

ادامه مطلب ...

اگر این سخنان واقعا بیان شده، حرف غلطی است.

افسران - اگر این سخنان واقعا بیان شده، حرف غلطی است.



#رهبر_معظم_انقلاب
#امام_خامنه_ای :
برخی گفته‌اند که علت پیشرفت بعضی کشورها، جمع‌آوری سازمان‌های نظامی‌شان بوده؛
اگر این سخنان واقعاً بیان شده، #حرف_غلطی_است.
کشورهایی که سازمان نظامی خود را جمع کردند، به اختیار خود این کار را نکردند بلکه آنها در جنگ جهانی نابود شدند و به آنها اجازه ندادند که سازمان نظامی داشته باشند.
هیچ عاقلی #نیروی_دفاعی خود را کنار نمی‌گذارد.

در صورت آدمی دو چیز مهم است :


در صورت آدمی دو چیز مهم است :
یکی لبخندش
و دیگری عمق نگاهش

این دو را
هیچ جراحی نمی‌تواند به انسان بدهد

لبخند آدمی اقیانوس صورتش است
و چشم‌هایش آفتاب

هر صورتی که آفتاب درخشان
و اقیانوس مواج ندارد ،
یعنی هیچ ندارد ...