شمیم دل

شمیم دل

مطالب اجتماعی ، سیاسی ، نظامی
شمیم دل

شمیم دل

مطالب اجتماعی ، سیاسی ، نظامی

فضائل شیعیان امیرالمومنین علیه السلام از لسان ملکوتی رسول خدا(ص)


شیخ صدوق رضوان الله علیه در "فضائل الشیعة" و

محمد بن الحسن الصفار رحمه الله در "بصائر الدرجات" و علامه بزرگوار مجلسی

در کتاب شریف "بحارالانوار" این روایت نورانی را نقل کرده اند

 

حَدَّثَنِی مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ الْوَلِیدِ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنِی

مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ الصَّفَّارُ عَنْ مُعَاوِیَةَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ أَبِیهِ

عَنْ جَدِّهِ ع قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لِعَلِیٍّ یَا عَلِیُّ لَقَدْ مُثِّلَتْ إِلَیَّ أُمَّتِی

فِی الطِّینِ حِینَ رَأَیْتُ صَغِیرَهُمْ وَ کَبِیرَهُمْ أَرْوَاحاً قَبْلَ أَنْ تُخْلَقَ أَجْسَادُهُمْ وَ إِنِّی

مَرَرْتُ بِکَ وَ شِیعَتِکَ فَاسْتَغْفَرْتُ لَکُمْ فَقَالَ عَلِیٌّ یَا نَبِیَّ اللَّهِ زِدْنِی فِیهِمْ قَالَ

نَعَمْ یَا عَلِیُّ تَخْرُجُ أَنْتَ وَ شِیعَتُکَ مِنْ قُبُورِکُمْ وَ وُجُوهُکُمْ کَالْقَمَرِ لَیْلَةَ الْبَدْرِ

وَ قَدْ فُرِّجَتْ عَنْکُمُ الشَّدَائِدُ وَ ذَهَبَتْ عَنْکُمُ الْأَحْزَانُ تَسْتَظِلُّونَ تَحْتَ الْعَرْشِ

تَخَافُ النَّاسُ وَ لَا تَخَافُونَ وَ تَحْزَنُ النَّاسُ وَ لَا تَحْزَنُونَ وَ تُوضَعُ لَکُمْ مَائِدَةٌ وَ النَّاسُ‏ فِی‏ الْمُحَاسَبَة

 

معاویة بن عمار از امام صادق علیه السلام نقل می کند که آن حضرت

از پدرش و از جدش علیهم السلام نقل کرده است که رسول خدا(ص)

به امیرالمومنین علیه السلام فرمود: ای علی! امتم را در طینت (عالم ذر)

به من نشان دادند به طوری که کوچک و بزرگ آنها را مشاهده کردم،

ایشان ارواحی بودند که هنوز اجسامشان آفریده نشده بود، من بر تو و

شیعیانت گذشتم و برای شما طلب آمرزش کردم.

سپس امیرالمومنین علیه السلام عرض کرد: ای رسول خدا(ص)

در مورد آنها (شیعیان) بیشتر برایم سخن بگوئید، رسول خدا(ص) پذیرفت و فرمود:

ای علی! تو و شیعیانت از قبر بیرون می آئید در حالی که چهره هایتان

مانند ماه شب چهارده می درخشد، و سختیها از شما برداشته شده

و ناراحتی هایتان از بین رفته و در زیر سایه عرش الهی آسوده خاطرید.

مردم می ترسند و شما هراسی ندارید، مردم همه اندوهناک اند و شما اندوهی ندارید،

در حالی که از مردم حسابرسی می شود برای شما خوان کریمانه حضرت حق را می گسترانند

(برای شما سفره ای پهن می کنند)

 

 مصنفات الشیخ الصدوق.(فضائل الشیعة).ص218.ط مکتبة پارسا

بحارالانوار.ج7 ص180 و ج68 ص27.ط دار احیاء التراث العربی

بصائر الدرجات.ج2 ص116.ط موسسة الاعلمی للمطبوعات
نظرات 9 + ارسال نظر
الهـــــــی تو را سپاس یکشنبه 29 اسفند 1395 ساعت 12:26 http://search445.blogfa.com

سلام

ممنون از حضورتون

پیشاپیش سال نو مبارک

مدیر نگین مهدویت

سپاس از همراهیتون.

الهـــــــی یکشنبه 29 اسفند 1395 ساعت 12:26 http://search44.blogfa.com

باز از چمن داور، یک غنچه نمایان شد
از یمن قدوم او عالم همه بستان شد
برخیز نما شادی، ایام سرور آمد
چون باز دری بر خلق از روضه ی رضوان شد
میلاد حضرت زهرا(س) و همچنین روز زن و مادر خدمت بانوان عزیز تبریک و تهنیت عرض میکنم.

امام زمان(ع)می فرمایند:
در دختر رسول خدا فاطمه (س) برای من سرمشق و الگویی نیکو است.
ممنون از حضورتون.

تسبیح های گلی جمعه 27 اسفند 1395 ساعت 11:48 http://khatm313.mihanblog.com

شروع ختم جدید:
همراه ختم 313 سلام
پنجاه و هفتمین قدم از ختم صلواتمان با همراهی شما دوست عزیز و سایر هم عزیزان به اتمام رسید
.مجموع صلوات های این هفته 75111 (هفتادوپنج هزار و صد و یازده)  صلوات شد.که سهم شما همراه گرامی( 2000 )صلوات بود.
سپاس از همراهی تان
در هفته ی جدید ختم متتظرتان هستیم..
یا علی مدد

عرفان چهارشنبه 25 اسفند 1395 ساعت 00:03 http://negin114.blogfa.com/

احسنت ...

عاشق شهدا سه‌شنبه 24 اسفند 1395 ساعت 01:09 http://ashegheshohada77.blogfa.com/

سلام...
خدا توفیق بده واقعا شیعه حضرت باشیم نه فقط محب حضرت!!!

حکیم یکشنبه 22 اسفند 1395 ساعت 20:48 http://www.payame-hagh.ir/

آن سفرکرده که صد قافله دل همره اوست
هر کجا هست خدایا به سلامت دارش

حکیم یکشنبه 22 اسفند 1395 ساعت 20:46 http://www.payame-hagh.ir/

ختم صلوات یکی از اعمال پُرفضیلت است که در مکتب حقه تشیع بدان توصیه شده است .
اما متأسفانه ، شیطان که همیشه در کمینِ مومنان است در این عمل نیز دخالت نموده و ما را از حقیقت صلوات دور کرده و صرفاً دلخوش به تعداد آن ( 313) و ... می نماید ،
بنده ی مومن نیز غافل از اینکه صلوات نیز مانند هر ذکرِ دیگر اگر صرفاً لقلقه ی زبان باشد ، نه تنها مفید فایده نخواهد بود بلکه حجاب راه شده و ما را از رسیدن به مقاصد عالی معرفت و شناخت اهل بیت ، دور می کند .
1- حضرات معصومین نیاز به سلام و صلوات ما ندارند ، بلکه ما نیازمند این هستیم که با صلوات بر آنها با خدا و ملائکه و سایر مومنین ، همراه و همگام شویم.
به بارگاهِ تو چون باد را نباشد بار
کِی اتفاقِ مجالِ سلامِ ما اُفتَد
2- فلسفه ی سلام و صلوات این است که اسمِ سلام در روح و جانمان ظهور یابد و از هرگونه پلیدی نفسانی رها شویم که بهشت نیز دارالسلام است ، وگرنه سلام از زبان و قلب آلوده فایده ای در برنخواهد داشت .
آنکس صلوات می‌فرستد از پاکیِ مصطفی چه دارد
آنکس ز ائمه می زند دَم از گوهرِ مرتضی چه دارد
3- منظور این نیست که ختم صلوات ، ترک شود ، بلکه تأکید بر این است که نورانیت سلام و صلوات در روح و قلبمان ، مُحقق شود و همزمان با زبان ظاهر ، لسانِ دل نیز صلوات گو باشد.
ختمِ صلوات گر چه خوب است
عرفانِ ائمه ، بهترین است
4- معنی صلوات و سلام این است که ما امام زمان را مخاطب قرار داده و عملاً ثابت نمائیم که ارتباط ما با شما ، پیوندِ سلام و تسلیم است .
کسی که به زبان مدعی محبت امام زمان و اهل بیت (ع ) است ولی در عمل قلب نازنین ایشان را می رنجاند ، چنین شخصی اهل سلام نبوده بلکه با امام ( پناه برخدا) ندانسته در موضعی مخالف بوده و موجب آزردگی خاطرِ یوسف زهرا ( عج) گردیده .
سِلمٌ لِمَن سالَمَکُم ، فقط به این نیست که با هرکس با شما در موضع سلام و موافق است ، هماهنگ هستیم در ادامه می گوئیم ( وَ حَربٌ لِمَن حارَبَکُم ) یعنی با هرکس که با شما در مقامِ جنگ و مخالفت هست ، مانیز با او در جنگ و مبارزه خواهیم بود .
بالاترین مصداقِ دشمنِ حربی و خطرناک شیطان و بدتر از او هوای نفس است ،
آنگاه ما می توانیم این شعار را بصورت شعور ، محقق نمائیم که در راه مبازه و جهاد اکبر ( پیکارِ با نفس ) گام برداشته و قلبمان را سالم از هر گونه بیماری و آلودگی نموده و مصداقِ ( اِلّا اَتی اللهَ بِقَلبٍ سَلیم ) خواهیم بود و نور ولایت اهل بیت و معرفت امام زمان در قلبمان جای خواهد گرفت .
خانه خالی کن بتا تا منزل جانان شود
در این صورت است که می توانیم به امام زمان بگوئیم :
کَرَم نما و فرود آ که خانه خانه ی توست
ان شاء الله این حقیر را هنگام دعا و ختم صلوات فراموش نفرمائید .

حکیم شنبه 21 اسفند 1395 ساعت 23:19 http://www.payame-hagh.ir/

تَسْتَظِلُّونَ تَحْتَ الْعَرْش ( یعنی شما و شیعیانتان در سایه ی عرشِ الهی هستید )
البته باید دانست که این مرتبه باعتبار تجلی و تَنزّلِ وجهُ الله ( یعنی علی ) در محشر است ، وگرنه مقامِ علی برتر از این ای می باشد :
علی ، خود عرش ، کرسی ، لوح و قلم ، وجه الله و جنبُ الله است .
قال امیر المؤمنین (ع)
یا عمُار ... انا اللوح و انا القلم و انا العرش و انا الکرسی (۱)
انا وجه الله اناجنب الله انا علم الله انا عندی علم ما کان و ما یکون الی یوم القیامه (۲)
امیر مؤمنان علی (ع) به عمار فرمودند :
یا عمار : منم لوح ، منم قلم ، منم عرش و منم کُرسی من وَجهِ خدا هستم ، من جَنبُ الله هستم ، منم علمِ خدا ، نزد من علمِ گذشته و آینده تا قیامت می باشد .
. مشارق انوار الیقین فی اسرار امیر المؤمنین ص 159 و ص 163
تَخَافُ النَّاسُ وَ لَا تَخَافُونَ وَ تَحْزَنُ النَّاسُ وَ لَا تَحْزَنُونَ در حدیث فوق ناظر به آیه ی شریفه ی ذیل می باشد:
أَلاَ إِنَّ أَوْلِیَاءَ اللَّهِ لاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لاَ هُمْ یَحْزَنُونَ‌
آگاه باشید ، که بر دوستان خدا نه بیمى است و نه آنان اندوهگین مى‏شوند .﴿یونس‏، 62﴾
شیعیان به برکت برخورداری از ولایت علی که همانا ولایتِ خداست ، از خوف و حزن در روز محشر و قیامت و بلکه برزخ ، مصون می باشند .
وَ تُوضَعُ لَکُمْ مَائِدَةٌ ( برای شما و شیعیانتان مائده ، وضع می گردد)
مائده ای حضرت عیسی ( ع ) از خدا خواست و عرضه نمود :
اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنزِلْ عَلَیْنَا مَائدَةً مِّنَ السَّمَاءِ تَکُونُ لَنَا عِیدًا لّأِوَّلِنَا وَ ءَاخِرِنَا
به برکت ولایتِ علی اجابت یافت .
و بالاتر اینکه ، مائده ، یعنی ولایتِ ( علی) که سوره ی مائده به آن اختصاص یافته است .
الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ دینِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی‏ وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دینا»(مائده/۳)
«یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرینَ»(مائده/۶۷)
اما آخرین عبارت حدیث :
وَ النَّاسُ‏ فِی‏ الْمُحَاسَبَة ( و مردم در محاسبه قرار می گیرند )
یعنی از آنها در مورد ولایت علی ( ع ) سئوال می گردد :
ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِیمِ‌ ﴿التکاثر، 8﴾
سپس در همان روز است که از نعمتِ [ولایتِ علی و اهل بیت ع ] پرسیده خواهید شد .
روایات فراوانی داریم که حضرات معصومین ( ع ) فرموده اند : نعیم ، یعنی ولایتِ علی و اهل بیت که منظور از آیه ی فوق نیز ، سئوال از همین نعمت است .
گرفضلِ تورا همه بدانندعلی
حیرانِ تو تا ابد بمانند علی
می ترسم اگر فضائلت راگویم
یک عده تو را خدا بخوانند علی

امیدوارم توضیح اجمالی عبارات پایانی حدیث فوق ، برای عزیزان مفید بوده و این حقیر را از دعای خیر فراموش ننمایند .
آستان بوس اهل بیت ، سید رضا نوعی ( متخلص به حکیم )

تسبیح های گلی جمعه 20 اسفند 1395 ساعت 22:11 http://khatm313.mihanblog.com

شروع ختم جدید:
همراه ختم 313 سلام
پنجاه و ششمین هفته از ختم صلواتمان با همراهی شما دوست عزیز و سایر هم عزیزان به اتمام رسید
.مجموع صلوات های این هفته 57298 (پنجاه و هفت هزار و دویست و نود و هشت) صلوات شد.
که سهم شما همراه گرامی( 2000 )صلوات بود.
سپاس از همراهی تان
در هفته ی جدید ختم منتظرتان هستیم..
یا علی مدد

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.